mandasblogg

Alla inlägg den 9 oktober 2011

Av Amanda Helander - 9 oktober 2011 15:34

Hej allihopa!

Jag har blivit bedd att gästblogga här hos Amanda. O de e klart jag vill göra de. Så ja nu börjar jag.


Jag heter Matilda och är 13 höstar gamal. Jag brinner för hästar (såklart) o e medryttare på en femårig fording som heter Österkov´s Sixteen men kallas Tuss.

Jag o han har precis börjat tävla lite smått eftersom han inte har varit mogen för det innan.

Annars e jag en galen tjej som alltid ser de roliga i saker.

Har också UNDERBARA kompisar som jag alltid kan lite på♥


i höstas förra året när vi red ut hände en olycka. En annan häst blev lite uppspelt o sparkade rakt på mitt smalben. Jag va påväg att svimma men gjorde inte de (som tur va) den kvällen tillbringade jag på akuten o fick sy 12-15 stygn. Mitt skinn hade spruckit som en korv. Men som tur va så fick jag ingen spricka.

Kunde inte rida på ett tag. Men sen blev allt bra o nu ser de finfint ut.


Då när jag blev sparkad va jag medryttare på en häst som heter Zirocko. Han var en riktig hoppgud. Men dressyren tyckte han va pisstråkigt.

Han och jag hade de kulkul men med tiden visade de sig mer o mer att han inte trivdes. 

Så helt plötsligt kom dom som ägde honom och hämtade honom. Då red jag Tuss lite i början precis när han hade åkte för vi hittade ingen annan häst jag kunde rida.

Sen började jag rida tuss. Och jag är nog den lyckligaste lottade på hela jorden eftersom jag har min Tuss♥

Jag hoppar 1 gång i veckan i en hoppgrupp på ridskolan Tuss står på. I den gruppen går också några av mina närmaste vänner. 

Sen rider jag honom på torsdagar lördagar o söndagar.


När jag började hoppa med honom kunde han knapt hoppa 40 cm.

Nu efter lite mer än ett halvår hoppar han banor på 70-80. 

Och från att bara springa på i dressyren till att gå hyffsat fint i form o kunna skänkelvikning. De e ganska stor utveckling!

Och jag kommer ihåg första gången jag borstade honom. Då band jag fast honom i ett träd o han kliade sig så mycket på trädet så de höll på att knäckas.


Nu kan jag galoppera på honom i bara grimma. Han e bäst♥


Nu kommer lite bilder på han och mig.


       

//Matilda ohlsson http://matildavonohlsson.blogg.se/ 


Presentation


He jag heter amanda men kallas för manda!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Omröstning

Hur många hästar vill du ha?
 1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10
 11

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17
18 19 20 21 22
23
24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards